Παρασκευή, 5 Ιανουαρίου 2018

«ΕΛΕΩ ΣΕ, ΑΛΗΘΕΙΑ, ΣΥ ΓΑΡ ΕΜΟΥ ΠΡΟΑΠΟΛΩΛΑΣ» (Παλαμήδης προς Οδυσσέα, μετά τον λιθοβολισμό λίγο πριν να κλείσει τα μάτια του).

Viky Charalambous

(Μεγάλο κείμενο, για όσους έχουν όρεξη να διαβάσουν)..

«ΕΛΕΩ ΣΕ, ΑΛΗΘΕΙΑ, ΣΥ ΓΑΡ ΕΜΟΥ ΠΡΟΑΠΟΛΩΛΑΣ» (Παλαμήδης προς Οδυσσέα, μετά τον λιθοβολισμό λίγο πριν να κλείσει τα μάτια του).

Η ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΠΟΛΛΩΝΙΟ ΤΥΑΝΕΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΑΛΑΜΗΔΗ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΛΙΘΟΒΟΛΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΕΣΧΑΤΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ.

Ο Παλαμήδης, ήτο γιος του Ναυπλίου και της Ισιόνης, καταγόταν από πατέρα εφευρέτη και αργοναύτη (ανακάλυψε την μικρή άρκτο κτλ) και από μητέρα πριγκίπισσα, εγγονή του Μίνωα, γόνου της βασιλικής οικογένειας του Αγαμέμνονα (Μινωικός και Μυκηναϊκός Πολιτισμός).

«ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΣΤΟ ΣΥΛΛΑΒΙΚΟ ΛΟΓΟ»,

Σοφός εφευρέτης, με γνώσεις στην αστρονομία και στα μαθηματικά, ο Παλαμήδης κατάφερε να «Διασπάσει το άτομο του συλλαβικού λόγου», ήτοι της πανάρχαιας εξελισσόμενης νοητικής απεικόνισης του λόγου, της γραφής, η οποία περικλείει ενεργειακές συχνότητες ήχο, χρώματα, άλγεβρα και γεωμετρία..

Κατά «τα γράμματα» του Αριστοτέλη: «Ο Παλαμήδης άφωνα και φωνούντα συλλαβάς τεθείς εξευρον ανθρώποισι γράμματα ειδέναι.» (Διόδωρος, βιβλιοθήκη 3, 76, 3) και
κατά το απόσπασμα του Στησιχόρου, 6ος αιώνας π.χ. «...τον Παλαμήδην λέγειν ευρυκέναι (τα γράμματα)» (Αποσπάσματα 34, 8).

Φαίνεται η εφευρετική παρέμβαση του Παλαμήδη, που με μαεστρία κατάφερε να «εξελίξει και να οργανώσει» την ηχητική απεικόνιση του λόγου, στην μορφή του αλφαβήτου που εμείς γνωρίζουμε σήμερα.

ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟΝ ΤΡΩΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ, ΔΙΠΛΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΧΙΛΛΕΑ.

Ο ίδιος διαίρεσε το έτος σε μήνες, ημέρες και ώρες, προστάτευσε τους στρατιώτες Έλληνες από επιδημίες, δημιούργησε τρόπους να γυμνάζονται και να διασκεδάζουν οι στρατιώτες, θέσπισε έπαθλα για να ενισχύσει τους ναυπηγούς, φρόντισε τη διατροφή τους και πολλά άλλα.
Θεωρείτο ως θεόσταλτος και ότι έφερε ισχύ χρησμών.

Κατά τον Τρωικό Πόλεμο, ο Παλαμήδης, με την ευγένειά και την εξυπνάδα του, κέρδισε την εμπιστοσύνη και το θαυμασμό όλων.

Παράλληλα όμως, απέκτησε πολλούς εχθρούς.

ένας εξ' αυτών εξελίχθητε σταδιακά ο Οδυσσέας, ο οποίος επηρεαζόμενος από τις δικές του Ερινύες και τον εσωτερικό του Αντίνοο, τυφλώθηκε από την έπαρση και τη ζήλια του και με ραδιουργίες και ψεύδη, κατάφερε να παρασύρει τον Αγαμέμνονα για την υποτιθέμενη εσχάτη προδοσία του Παλαμήδη που του στοίχισε τη ζωή...

ΠΑΓΙΔΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΣΧΑΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ

Κατά την απουσία του Παλαμήδη και του Αχιλλέα, οι συνεργοί του Οδυσσέα, κάτω από τις υποδείξεις και τις εντολές του ιδίου, αιχμαλώτισαν έναν Τρώα δούλο που μετέφερε χρήματα σε έναν σύμμαχο του Πρίαμου και τον ανάγκασαν να γράψει ένα γράμμα που στάλθηκε τάχα από τον Πρίαμο στο Παλαμήδη.

Το γράμμα, εμμέσως πλην σαφώς, θα ήτο η απόδειξη ότι ο Παλαμήδης συνεργαζόταν με τον βασιλιά των Τρώων με σκοπό να προδώσει τους Έλληνες, με αντίστοιχο αντάλλαγμα ένα μεγάλο χρηματικό ποσό.

Εξαγόρασαν έτσι έναν από τους δούλους του Παλαμήδη και τοποθέτησαν το γράμμα αλλά και την ποσότητα του χρυσού, κρυφά στη σκηνή του.

Τότε κάλεσαν τον Παλαμήδη να επιστρέψει στη Τροία για ν' αποδείξουν τις θεωρίες περί προδοσίας του.

Εμβρόντητος ο Παλαμήδης, προσπάθησε ν' αποδείξει την αθωότητα του, αλλά οι στρατιώτες του Αγαμέμνονα βρήκαν τα χαλκευμένα «αποδεικτικά στοιχεία» μέσα στη σκηνή και τον οδήγησαν σε δίκη ενώπιον των αρχηγών.

Η ποινή του ήταν θανάτωση με δημόσιο λιθοβολισμό, αρνούμενοι ακόμα και το στοιχειώδες δικαίωμά του να υπερασπιστεί την αθωότητά του.

Ο πιο σημαντικός ήρωας του Τρωικού πολέμου λιθοβολήθηκε από τα στρατεύματα του Οδυσσέα και του Αγαμέμνονα, σπιλωμένος ως προδότης...

Οι υπόλοιποι άνδρες, αρνήθηκαν να συμμετέχουν, ενώ πλημμύρησε η ψυχή τους με οργή και θυμό.

Τα τελευταία λόγια του Παλαμήδη προς τον Οδυσσέα ήταν:

«ΣΕ ΛΥΠΑΜΑΙ ΣΤ' ΑΛΗΘΕΙΑ, ΓΙΑΤΙ ΕΣΥ ΧΑΘΗΚΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΕΜΕΝΑ
(ΕΛΕΩ ΣΕ, ΑΛΗΘΕΙΑ, ΣΥ ΓΑΡ ΕΜΟΥ ΠΡΟΑΠΟΛΩΛΑΣ)».

Ο Όμηρος, για να συγκαλύψει τα αδύνατα σημεία και τις εγκληματικές πράξεις του Οδυσσέα και για να μην αμαυρώσει το όνομα του Οδυσσέα, απέκρυψε αυτά τα συμβάντα.

ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΦΙΛΟΣΤΡΑΤΟΥ
«ΤΑ ΕΣ ΤΟΝ ΤΥΑΝΕΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΟ» ΒΙΒΛΙΟ Δ΄ ΚΕΦ. XVI

«Ο Παλαμήδης εφεύρε τα γράμματα ουχ υπέρ του γράφειν μόνον, αλλά και υπέρ του γιγνώσκειν ά δεί μη γράφειν».

Ο Απολλώνιος ο Τιανεύς, κατά την παραμονή του στο Ίλιο καλεί την ψυχή του Αχιλλέα για να του απευθύνει ορισμένες ερωτήσεις.

Η 5η ερώτηση του Απολλωνίου Τιανέως προς τον Αχιλλέα ήταν :

«Τί συνέβη και ο Όμηρος αγνοεί τον Παλαμήδη ή μήπως τον γνώριζε και τον κράτησε έξω από την ιστορία σας;»

Η απάντηση του Αχιλλέα ήταν:

«Αν ο Παλαμήδης δεν ήρθε στην Τροία, τότε ούτε η Τροία υπήρξε ποτέ. Επειδή όμως ο σοφότατος και πολεμικότατος αυτός άνδρας πέθανε εξαιτίας του Οδυσσέα, ο Όμηρος δεν τον αναφέρει για να μην αναφέρει τις ντροπές του Οδυσσέα.»

Αφού τόν θρήνησε ο Αχιλλέας ως τον φύλακα, τον σπουδαιότερο, ευφυέστερο, νεώτερο και συνάμα τον πιο αξιοπόλεμο άνδρα, αυτόν που ξεπερνούσε όλους σε σωφροσύνη και συχνά συναντιόταν με τις Μούσες και έφερνε χρησμούς, είπε στον Απολλώνιο :

«Εσύ, Απολλώνιε, επειδή οι σοφοί υποστηρίζουν ο ένας τον άλλο, φρόντισε τον τάφο του και αναστήλωσε το άγαλμα του Παλαμήδη που είναι παραπεταμένο.
Βρίσκεται στην Αιολίδα, στη Μήθυμνα της Λέσβου (το σημερινό Μόλυβο)».

Στό Κεφ. ΧΙΙΙ λοιπόν, ο Απολλώνιος φεύγοντας με καράβι από το Ίλιο αποβιβάζεται στη Μήθυμνα της Λέσβου.

Αναφέρει ο Απολλώνιος :

«Ο Αχιλλέας λέει είπε ότι κάπου εκεί κοντά κείτεται ο Παλαμήδης και υπάρχει άγαλμά του με ύψος ενός πήχη που παριστάνει ωστόσο κάποιον μεγαλύτερο στην ηλικία από τον Παλαμήδη.
Έλληνες, ας φροντίσουμε έναν ενάρετο άνδρα που του οφείλουμε κάθε σοφία.

Θ' αποδειχθούμε καλύτεροι από τους Αχαιούς, τιμώντας για την αρετή του αυτόν που εκείνοι τελείως άδικα σκότωσαν.»

Ο Απολλώνιος βρήκε τον τάφο και το άγαλμα θαμμένο κοντά σε αυτόν.

Στη βάση του αγάλματος υπήρχε η επιγραφή:

«ΣΤΟΝ ΘΕΪΚΟ ΠΑΛΑΜΗΔΗ».

Ο Απολλώνιος έστησε το άγαλμα όρθιο και ίδρυσε εκεί ιερό κάνοντας την εξής ευχή :

«ΠΑΛΑΜΗΔΗ, ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΟΡΓΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕΣ ΚΑΠΟΤΕ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΧΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΝΕ ΝΑ ΠΛΗΘΥΝΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΟΦΟΙ. 
ΚΑΝ’ ΤΟ ΠΑΛΑΜΗΔΗ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕ ΤΗΣ ΕΥΦΡΑΔΕΙΑΣ, ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΜΟΥ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ».

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Μια ιστορία που μοιάζει σαν να είναι σημερινή.
Το πως ο «Ηγέτης» Αγαμέμνονας επηρεάστηκε από ένα Στρατηλάτη «Οδυσσέα» ο οποίος τυφλώθηκε από τη ζήλια και πως η διχόνοια διαλύει όσα κτίζουμε, αποδεικνύει περίτρανα πως η ιστορία επαναλαμβάνεται και ότι οι Έλληνες αυτοκαταστρεφόμαστε από τα πάθη μας.

Και στις μέρες μας, ηγετική μορφή, που φανερώνεται ως άνθρωπος που έχει το ύφος, αλλά όχι και το ήθος ενός μεγάλου ηγέτη, που υπερεκτιμά τις ικανότητες και τη δύναμή του (σωματική, αλλά κυρίως πολιτική, στρατιωτική και οικονομική), ο οποίος είναι ένας χαρακτήρας που αντιδρά με βίαιο, απρόσεκτο, αλαζονικό και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους φυσικούς και αξιακούς κανόνες, τους νόμους του Κράτους και κυρίως στο Θείο, συμπεριφορά η οποία αντανακλάται πάνω σε άλλους ανθρώπους, ο οποίος είναι ασεβής, απρόσεκτος, υπερβολικός, βάναυσος, αναίσθητος, άπονος, ιδιοτελής, ευερέθιστος, που τυφλώνεται από την έπαρση, χάνει την ευθυκρισία του και δεν αντιλαμβάνεται την επικείμενη θεϊκή τιμωρία που παραμονεύει σε κάθε του βήμα, αποτελεί κίνδυνο και είναι ασέβεια προς αυτούς που του έδωσαν τα προνόμια να ηγηθεί, διαπράττει ΥΒΡΗ, μετά την οποία θ' ακολουθήσει το σφάλμα ή η παράβαση (ΑΤΙΣ), η οποία θα επιφέρει την τιμωρία της Νομοτέλειας - του Θείου (ΝΕΜΕΣΙΣ) και τέλος θ' ακολουθήσει η καταστροφή (ΤΙΣΙΣ) γι' τον ίδιο και όσους ο ίδιος ηγείται και οδηγεί.

Το Ά-λογο, σκοτώνει τη Νόηση.
Έτσι όπως ο Ηγέτης Αγαμέμνονας και ο Στρατηλάτης Οδυσσέας, όντας εγκλωβισμένοι στα πάθη τους, θόλωσε η νόηση τους και σκότωσαν το φύλακα δημιουργό φέρνοντας έτσι την καταστροφή.

Βίκυ Χαραλάμπους
Αθήνα, 04/ 01/ 2018
                    *  ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΔΕΝ ΚΟΣΤΙΖΕΙ !!

1 σχόλιο: